Sunday 1 September 2013

Pengenalan

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh dan salam sejahtera. Saya adalah Danial Akmal selaku Ketua Kumpulan dalam Projek Azuki Beans ini. 

Pendahuluan

Kacang Merah Jepun juga dikenali sebagai adzuki atau aduki, adalah anggur tahunan, Vigna angularis, secara meluas ditanam di seluruh Asia Tenggara dan Himalaya untuk kecil (kira-kira 5 mm) kacang. Kultivar yang paling biasa di Timur Laut Asia mempunyai warna merah seragam. Walau bagaimanapun, putih, hitam, kelabu dan pelbagai jenis burik juga dikenali. Ahli-ahli sains menganggap Vigna angularis var. nipponensis adalah leluhur itu.



(Gambar contoh Azuki Bean)


Tujuan Projek:

Program ini bertujuan untuk memberi pendedahan kepada murid-murid dan pelajar dalam bidang penyelidikan sains angkasa bersempena dengan program antarabangsa Space Seeds for Asian Future 2013 (SSAF2013) di bawah kerangka kerjasama Asian Beneficial Collaboration through Kibo Utilization (KIBO-ABC). Program Pendidikan MASS2013 ini juga merupakan salah satu usaha dan inisiatif kerajaan dalam usaha memupuk minat murid-murid terhadap bidang sains dan teknologi serta membudayakan inovasi dan kreativiti.

Ahli-ahli kumpulan kami


  1. Danial Akmal Bin Kamal Aris (Ketua Kumpulan)
  2. Reena Roziana Binti Rizwan (Director)
  3. Siti Zul Shafiqah Binti Jamal (Ahli biasa)
  4. Faris Solihin Bin Shamsul (Ahli biasa)
  5. Liyana Maisarah Binti Abdul Rahim (Ahli biasa)











No comments:

Post a Comment